Krachttraining apparaten

 

U kunt werken met om het even welk soort krachttraining apparaten en weerstand, zoals uw eigen lichaamsgewicht( als u tegen de zwaartekracht in werkt ), elastieken, handhalters,lage halters en medicine balls. Maar uiteraard ook met de krachttrainingsapparaten die zijn ontworpen om elke spiergroep te oefenen. Ze hebben hun eigen aandeel in een evenwichtig programma en praktische zaken – zoals ruimte, beschikbaarjeid, geschiktheid of kosten. U verkiest zelf waarmee u wilt werken, maar de losse gewichten worden meestal als de gouden norm beschouwd.

 

Vrije vs vaste gewichten

 

Een vrij gewicht, zoals een handhalter, hangt nergens aan vast, terwijl ‘vaste’ gewichten bewegen in een vlak en een bereik dat afhangt van het toestel waaraan ze vastzitten. Omdat u geen steun hebt als u werkt met losse gewichten, zijn deze oefeningen zwaarder. Ook zetten ze meer spieren in om andere gewrichten te stabiliseren tijdens de oefening. Ze imiteren het echte leven ook beter dan apparaten. Want als u een zware kist van een hoge plank haalt, is er immers geen toestel om u extra steun en stabiliteit te bieden…

 

Bovendien verbrandt u meer calorieën als u met losse gewichten traint, omdat u meer spieren aan het werk zet om het lichaam te stabiliseren en de beweging te begeleiden. En dan zwijgen we nog over het feit dat u de gewichten moet opheffen en meedragen!

 

Welk voordeel bieden apparaten dan?

 

Wel, sommige oefeningen zijn moeilijk uit te voeren zonder de hulp van een toestel ( de lat pulldown is een goed voorbeeld ) en uiteraard, verandering van spijs doet eten. Traditioneel worden apparaten weerstandstraining aangeraden aan beginners, omdat ze gemakkelijk te gebruiken en veilig zijn. Toegegeven, de kans dat u uw hoofd stoot is kleiner als u het triceps pushdowntoestel gebruikt dan wanneer u een ruggelingse French press uitvoert. En u zult ook veel minder snel de oefening verkeerd uitvoeren, omdat de richting en het bereik van de beweging bepaald wordt door het toestel. Maar tegenwoordig beweren veel experts dat dat niet noodzakelijk een voordeel is. Zij geloven dat een combinatie van losse gewichten, lichaamsgewicht en stabiliteitsballen beter is om mensen aan te leren zich te stabiliseren en controle uit te oefenen over hun bewegingsbereik. Bovendien zijn dergelijke apparaten ontworpen voor Mr. Middelmaat en zijn ze dus niet altijd geschikt voor u- hoewel de huidige hightechapparaten uitgebreid aangepast kunnen worden aan uw lichaam zodat u perfect in het toestel ‘past’.

 

De keuze is dus aan u. onderzoek in het tijdschrift Medicine & Science in Sport & Exercise vond geen significant verschil in krachttoename tussen bankdrukken met losse gewichten en een chest press-toestel. Als u dus de voorkeur geeft aan apparaten en apparaten, doet u zichzelf zeker niets tekort wat kracht betreft. Gewichtsapparaten kunnen ook helpen om uw zelfvertrouwen op te krikken en zijn minder intimiderend voor beginners dan de zone met losse gewichten in een fitnesszaal.

 

Oefenballen, medicine balls en elastieken

 

Oefenballen of stabiliteitsballen ( eigenlijk groot uitgevallen kangoeroeballen ) zijn onmisbaar in fitnesscentra, en terecht. Elke oefening die u uitvoert op de bal, biedt meer uitdaging dan wanneer u ze uitoefent op de grond. Uw lichaam moet natuurlijk niet alleen de oefening zelf uitvoeren, maar ook werken om stabiel te blijven zodat u niet op de grond belandt. Zo’n bal is ook een prima manier om disbalansen op te speuren- u merkt al snel of uw rechterkant sterker is dan uw linkerkant of dat u, ondanks uw kracht, een schrijnend gebrek aan balans en coördinatie vertoont. Over het algemeen is een bal met een doorsnede van 55 cm ideaal als u kleiner bent dan 1.65m, anders hebt u een bal met een doorsnede van 65cm nodig. U moet erop letten dat de bal, wanneer u erop zit, uw heupen iets hoger ondersteunt dan uw knieën. Pomp hem stevig op.

Ook medicine balls beleven een comeback in het fitnesscentrum, waarschijnlijk dankzij de populariteit van personal training.

 

U haalt niet zoveel uit een medicine ball als u alleen traint ( want de beste oefeningen bevatten gooien, vangen en passen ), maar deze oefeningen bieden de buikspierbewegingen wel een extra uitdaging en zijn prima voor het explosievere werk, waarbij snelheid belangrijk is.

 

Elastieken -met of zonder handvatten- bieden talloze voordelen. Ze nemen nauwelijks plaats in, de weerstand kan eenvoudig aangepast worden door de spanning te verhogen of te verlagen. Bovendien kosten ze niet veel en zijn ze een uitstekend alternatief voor halters en apparaten. Toch zijn er ook een paar beperkingen. Een kenmerk van trainen met elastieken is dat het zwaarste stuk pas op het eind van het bereik komt. Als u dezelfde oefening met een halter uitvoert, ligt het zwaartepunt in het midden van het bereik ( vaak het 'sticking point' genoemd ). Ook is het niet mogelijk om elke weerstandsoefening uit te voeren met een elastiek, omdat het eenvoudigweg onmogelijk is om de richting van de beweging tegen de zwaartekracht in te laten werken. Met een goedkope toevoeging- een deurhulpstuk, waarmee u de elastiek over een deur haakt die u daarna sluit- breidt u uw repertoire aanzienlijk uit.

 

 

Vraag en antwoord

 

Gewicht verliezen met gewichten

Vet verliezen

Calorieverbuik bij krachttraining

Plattere buik

Minder lichaamsvet

Betere lichaamssamenstelling

Koolhydraten helemaal weglaten?

Eiwitten versus koolhydraten

Vet verminderen in het lichaam

De oorzaak van overgewicht

Waarom is het moeilijk afvallen

De insulinepiek

Stofwisseling verhogen
De basisprincipes van afvallen
Wel of geen tussendoortjes?
Spieren menselijk lichaam
Spieren trainen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Home.
Gratis proefles .
Personal trainer .
Voedingsadvies.
Aanbiedingen.

Krachttraining apparaten

Alles voor een gezonde levenstijl in regio Den Haag.

Offerte aanvragen
Bewegen en sporten
Hoe afvallen op een verantwoorde manier
Meer energie

 

Vraag en antwoord

 

Koolhydraten helemaal weglaten?

Eiwitten versus koolhydraten

Vet verminderen in het lichaam

De oorzaak van overgewicht

Waarom is het moeilijk afvallen

De insulinepiek

Stofwisseling verhogen
De basisprincipes van afvallen
Wel of geen tussendoortjes?

Snacks wanneer wel wanneer niet?

Light producten

Drie eenvoudige stappen naar een beter lichaamsbewustzijn.

Wijn

Koekjes en gebak
Chips

Chocolade

Lekkere trek

Troosteten

Suiker

Frisdranken en vruchtensappen
Alcohol

Uw bord hoeft niet leeg
Begin niet aan crashdiëten

Dieetclubs en groepen

Genieten van salades
Groenten eten

Fruit als tussendoortje

Granenbrood
Ontbijtgranen
Pasta
Mager vlees

Gewicht verliezen met gewichten

Vet verliezen

Calorieverbuik bij krachttraining

Plattere buik

Minder lichaamsvet

Betere lichaamssamenstelling

Spieren menselijk lichaam
Spieren trainen

Slim Belly

Spiermassa opbouwen

Spieren kweken

Sterker worden

Spieren voor spieren

Vrouwenkracht

Lichaamstype

Krachttraining oefeningen

krachttraining apparaten

Ademhalen

krachttraining schema

Stretching

Cooling down

Warming up oefeningen

Taille meten

Vetpercentage berekenen

BMI berekenen

Ideale gewicht berekenen

Trainingschema fitness

Schouderoefeningen

Billen trainen

Kuitspieren trainen

Borstspier oefeningen

Armspieroefeningen

Rug oefeningen

Workout

Been oefeningen

Oefeningen heup

Sportkleding

Bootcamp